An evaluation method for measuring SPL and mode shape of tire cavity resonance by using multi-microphone system

Yohsuke Tanaka, Shogo Horikawa and Shigeru Murata
Applied Acoustics
April 2016, Vol.105:171-178, doi:10.1016/j.apacoust.2015.12.009



研究成果

この論文では,新たに提案したタイヤ内空洞共鳴音の評価手法について説明しています.この手法によって,タイヤ開発時のタイヤ空洞共鳴音の定量評価が可能となりました.今後,この手法を用いて数値解析モデルや理論モデルの検証に役立てることが期待されています.

Multi-Microphone System

油圧ジャッキにより400kN負荷した状態で加圧したタイヤを接地部にあるスピーカーで任意の純音で音響加振することができます.この装置によって,ホイールに内蔵された8カ所のマイクロフォンセンサーによって,タイヤ空洞内の圧力変動を測定することができます.

Multi-Microphone System

Multi-Microphone System with 8 microphone sensors

Microphone sensor head

Microphone sensor head

Pressure distribution in tire cavity

Pressure distribution in tire cavity

関連業績
  1. Influence of Tire Deformation on Sound Pressure Level inside a Tire
    Yohsuke TANAKA, Shogo HORIKAWA and Shigeru MURATA
    INTER-NOISE 2016, Hamburg, Germany, August 21-24, 2016.

  2. Theoretical Analysis of Sound Pressure Distributions inside a Tire Cavity
    Shogo HORIKAWA, Yohsuke TANAKA, Masaki NAKAMURA and Shigeru MURATA
    Advanced Experimental Mechanics, Vol.1, 149-154, 2016.

  3. Effect of Air Damping on Tire Cavity Resonance
    Shogo HORIKAWA, Yohsuke TANAKA, Masaki NAKAMURA, Shigeru MURATA
    10th International Symposium on Advanced Science and Technology in Experimental Mechanics, Matsue, Shimane, Japan, November 1-4, 2015.

  4. Development of Multiple Microphone System for Measuring Acoustic Cavity Resonance of Tire Model
    Yohsuke Tanaka, Ikufumi Tokunaga and Shigeru Murata
    Journal of JSEM, Vol.13, Special Issue pp.s167-s171, 2013.

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